Opinion: When do dupes become fakes?

Hi allemaal! Je ziet ze overal voorbij komen: budgetproducten die een luxe product zouden evenaren of voorbij steken. Tegenwoordig zijn merken als W7 en Make-up Revolution niet weg te slaan van beautyblogs.
Maar telkens ik een verpakking voorbij zie komen en denk “Dat heb ik precies al ergens gezien” stel ik mezelf de vraag waar de lijn getrokken wordt: wanneer worden dupes namaak?

rsz_dupes_fakes

Hi everyone! You can see them on almost every blog: budgetproduct that would compare or outdo a luxury item. Nowadays brands like W7 and Make-up Revolution are all represented on beautyblogs. But when looking at some products packaging, I can’t help but think for a second “Didn’t I see that one before?” and I ask myself this question: where is the line? When do dupes become fakes?

Voor mij is er wel degelijk een verschil. Een dupe is voor mij een product dat dezelfde kleur en finish benadert en je dus kan gebruiken wanneer het andere product niet voor jou beschikbaar is, of dat nu aan je locatie of budget ligt.

Denk bijvoorbeeld maar aan NARS Albatros & e.l.f. Gotta Glow, bekende dupes in duidelijk verschillende prijsklassen.

 

(source: click) To me a dupe is a product that is very similar in colour and finish to another one, so you could use that product instead when the original isn’t available in your area or price range. For example: e.l.f. Gotta Glow & NARS Albatross.

 

Maar wanneer is een dupe niet meer enkel dat, maar wordt het een namaakproduct van iets anders?
Toen ik voor het eerst de W7 paletten zag verschijnen, fronste ik soms wel mijn wenkbrauwen. Net diezelfde verpakking gebruiken, mag dat zomaar? Toch zou ik dit geen namaak product noemen. Hoewel het duidelijk geïnspireerd is op Naked 3 heeft het een andere naam en wordt de koper niet misleidt. Je weet wel degelijk dat je een “Naked 3 dupe” koopt en niet het Urban Decay palette zelf.

But when does a dupe become a fake? I must admit, when I first saw the W7 palettes on a blog I raised my eyebrows. Can a company simply do that? Copy the packaging, use similar colours, ... The biggest difference for me in still calling this a dupe, is that it's obviously marketed as a product (with a different name) from the W7 brand. It does not claim to be a Naked palette.
But when does a dupe become a fake? I must admit, when I first saw the W7 palettes on a blog I raised my eyebrows. Can a company simply do that? Copy the packaging, use similar colours, … The biggest difference for me in still calling this a dupe, is that it’s obviously marketed as a product (with a different name) from the W7 brand. It does not claim to be a Naked palette.

 

Waar ik het moeilijker mee heb zijn de producten die door een andere firma gemaakt worden, maar er precies hetzelfde uitzien als het origineel. Denk maar aan het (Lorac) Pro Palette dat op buyincoins wordt aangeboden. Persoonlijk vind ik dit niet kunnen. Als je niet echt thuis bent in dit soort praktijken, kan je ervan overtuigd zijn dat je het originele koopt. Moesten deze producten naast elkaar gelegd worden op een foto, zou je niet weten welk het origineel is. De andere firma gaat werkelijk lopen met het ganse concept van dit merk. 

The thing that bothers me are companies that make an exact replica of the product, as you can see with this (Lorac) Pro Palette from buyincoins. If you aren’t aware of this kind of dupes floating around, you’d buy this one thinking it’s the original one. Comparing both pictures, you wouldn’t immediately know which one is the original one. The other company just steals the whole concept of the product. What do you think? When are dupes crossing the line of being fakes?

 

Wat denken jullie hiervan? Wanneer wordt de lijn overschreden en is een product niet meer langer gelijkaardig of geïnspireerd door, maar wordt het een kopie ten nadele van het originele merk?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen! 

1 thought on “Opinion: When do dupes become fakes?”

  1. Heel fijn artikel :)! Voor mij is iets namaak wanneer het helemaal (van product tot verpakking en naam) overgenomen wordt. Producten zoals op je laatste foto zou ik dan ook nooit kopen omdat ik ervan overtuigd ben dat wat in zulke producten “gedraaid’ wordt, ook niet helemaal betrouwbaar is.

    Like

Share your ideas

